راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی

پمپ آب نیم اسب الکتروژن

با توجه به این‌که اکثر شهرهای کشور با مشکل کم آبی روبرو هستند، استفاده از پمپ برای تقویت فشار آب ضروری است. امروزه انواع مختلفی از پمپ آب خانگی روانه بازار شده که کار انتخاب را برای کاربران دشوار کرده است. هر کدام از این تجهیزات برای کاربری خاصی تولید شده‌اند؛ برای مثال پمپ آب مناسب برای یک ساختمان مسکونی کوچک، قدرت و کشش لازم برای تامین آب یک سازه بزرگتر و با تعداد واحدهای بیشتر را ندارد.

 به همین دلیل بر آن شده‌ایم که در مقاله پیش‌رو جامع‌ترین راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی را در اختیار شما قرار دهیم؛ پس لطفا تا انتهای نوشتار ما را همراهی کنید.

پمپ آب خانگی چیست؟

پمپ آب خانگی وسیله‌ایست که با تکیه بر نیروی برق آب را در جهت بالا پمپاژ کرده و به طبقات آخر ساختمان می‌رساند. این روزها با توجه به فشار کم آب، پمپ آب خانگی به یکی از ضروریات ساختمان‌ها تبدیل شده است. در برج‌ها و مجتمع‌های بزرگ از مجموعه‌ای از پمپ‌ها استفاده می‌شود که نام بوستر معروف هستند.

بوسترها به حالت موازی کار گذاشته می‌شوند و آب را مطابق با الگوی ویژه‌ای به همه طبقات ساختمان می‌فرستند؛ به نحوی که ساکنین همه طبقه‌ها از یک فشار یکسان برخوردار می‌شوند. بنابراین افرادی که در طبقات بالایی زندگی می‌کنند نیز هیچ دغدغه‌ای بابت فشار کم آب نخواهند داشت.

انواع پمپ آب خانگی

امروزه شرکت‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور در زمینه تولید پمپ فعالیت دارند و می‌کوشند که دستگاهی متناسب با نیازهای مختلف مردم به بازار مصرف ارائه دهند. پمپ‌های که برای مصارف خانگی طراحی می‌شوند، انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

این‌که کدام یک از این دستگاه‌ها برای شما مناسب است به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال انتخاب پمپ آب خانگی باید بر اساس نوع نشت بند دستگاه، توجه به مشخصات فیزیکی و شیمیایی سیال و میزان ذرات جامد موجود در آن انجام گیرد.

همچنین قبل از نصب این تجهیزات باید فضای ساختمان خود را بررسی کنید و ببینید که چه مقدار فضای خالی در اختیار دارید. برای مثال پمپ‌هایی که مجهز به منبع دیافراگمی هستند، برای اماکنی که فضای کافی در آن‌ها وجود دارند، بهترین گزینه به شمار می‌روند. همچنین برای واحدهای مسکونی بهتر است پمپی برگزیده شود که صدای کمی داشته باشد، تا آرامش ساکنین حفظ شود.

ضرورت انتخاب پمپ آب مناسب

در سال‌های اخیر نصب و راه‌اندازی پمپ آب رواج بسیار زیادی پیدا کرده و در اکثر ساختمان‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مصارف خانگی در مواردی که نیاز به افزایش فشار آب باشد، پمپ آب خانگی تامین آب منازل را به راحتی انجام می‌دهد.

با توجه به این‌که پمپ‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و هر کدام برای مصارف مختلفی طراحی شده‌اند، اگر در زمینه انتخاب پمپ آب خانگی با چالش روبرو شده‌اید، می‌توانید از مشاوره با تیم مجرب ما بهره ببرید. کادر حرفه‌ای این مجموعه راهنمایی لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند، تا انتخابی هوشمندانه داشته باشید.

برگزیدن پمپ مناسب برای آپارتمان‌های چند طبقه و سایر ساختمان‌ها باید بر اساس تعداد واحدها و مساحت هر کدام از آن‌ها انجام گیرد. همچنین تعداد طبقات ساختمان نیز مد نظر قرار داده شود، تا بتوانید دستگاهی را خریداری کنید که قدرت مطلوبی در افزایش فشار داشته باشد.

بعضی از افراد بدون توجه به این مسائل و در اثر ناآگاهی تجهیزاتی را تهیه می‌کنند که کارایی مطلوبی را برای ساختمان آن‌ها ندارد. از این‌رو اگر می‌خواهید که دستگاه شما بهترین عمکرد را داشته باشد و برای طولانی مدت از آن استفاده کنید، باید پمپ را طوری برگزینید که توان کافی در تامین فشار آب ساختمان داشته باشد.

فاکتورهای مهم در انتخاب پمپ آب

برای انتخاب پمپ آب خانگی لازم است که پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه بحث بیان می‌شوند.

  • توجه به حداکثر آبدهی

در درجه اول باید ببینید که توان پمپ مورد نظر برای آبدهی چه اندازه است؛ به عبارت دیگر به حداکثر ارتفاع آن توجه کنید. دقت داشته باشید که ارتفاع پمپ با میزان آبدهی رابطه معکوس دارد، یعنی هر چه‌قدر که ارتفاع کمتر باشد، مقدار آبدهی دستگاه افزایش پیدا می‌کند.

پس از مشخص شدن توان پمپ، باید مقدار آب مورد نیاز خود را تعیین کنید، به عبارت دیگر لازم است بدانید که چه میزان آبدهی برای خروجی لوله کفایت می‌کند. با توجه به میزان مصرف آب در هر واحد، قطعا به پمپی با توان خاص احتیاج دارید.

 به این منظور آب مصرفی آپارتمان یا ساختمان مورد نظر را بر حسب لیتر در دقیقه محاسبه نمایید. در شرایط طبیعی یک واحد اپارتمان که دارای آشپزخانه و سرویس بهداشتی باشد، چیزی در حدود 60 لیتر در دقیقه آب مصرف می‌کند.

همچنین ضروریست که نوع ساختمان را هم مد نظر داشته باشید. برای مثال اگر ارتفاع سازه زیاد نبوده، اما در آن‌ چندین واحد وجود داشته باشد، باید دستگاهی را تهیه کنید که از نظر دبی قدرت زیادی داشته باشد. اما چنانچه تعداد طبقات زیاد بوده و هر طبقه نیز به یک واحد اختصاص یافته باشد، در این حالت انتخاب پمپ آب خانگی با ارتفاع زیاد بهترین گزینه خواهد بود.

  • برگزیدن پمپ آب ساختمان بر اساس هد و دبی

از جمله روش‌هایی که برای انتخاب پمپ از سوی کارشناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، این است که آخرین طبقه ساختمان را به عنوان هد برمی‌گزینند (بیشترین هد) و سپس بیشترین دبی سایر طبقات را هم مد نظر قرار می‌دهند. با این راه‌کار ممکن است نیاز باشد، دستگاهی را تهیه کنید که دهانه آن بیشتر از یک اینچ باشد که این امر به نوبه خود می‌تواند هزینه تحمیل شده به شما را افزایش دهد.

اگر تمایل دارید که بودجه کمتری برای خرید پمپ اختصاص دهید، بهتر است که بیشترین هد و دبی متوسط را در نظر بگیرید. بعضی از کارشناسان نیز پمپ را مطابق با کمترین دبی طبقات و بیشترین هد انتخاب می‌کنند، تا هزینه‌های جاری به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. البته احتمال دارد که در این روش فشار آب در طبقات بالای ساختمان کاهش پیدا کند.

اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از طریق سایت با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. هیچ چیز به اندازه دریافت مشاوره از یک کارشناس دارای صلاحیت نمی‌تواند در خریداری پمپ به شما کمک کند. این افراد به علت تجارب کاری زیاد، قادرند دبی و فشار مورد نیاز برای ساختمان را اندازه بگیرند، تا مناسب‌ترین پمپ آب خانگی را خریداری نمایید.

  • انتخاب تجهیزات بر اساس وضعیت ساختمان

برای این‌که تمام طبقات ساختمان از فشار آب مناسب برخوردار شوند، لازم است که انتخاب پمپ آب خانگی را متناسب با وضعیت ساختمان انجام دهید. در واقع پمپ باید بر اساس متراژ ساختمان، مساحت هر واحد، تعداد طبقات و تعداد واحدهای هر کدام از طبقات انتخاب شود، تا بهترین راندمان را داشته باشد. همچنین تعداد شیرهای آب و سایز لوله‌های آب نیز در برگزیدن تجهیزات موثر هستند.

معمولا برای تامین فشار آب در هر یک از طبقات حدود 0.5 تا 2 اسب بخار انرژی مورد نیاز است. مثلا برای ساختمان یک طبقه‌ که تنها 150 متر مربع مساحت داشته باشد، پمپی با توان 0.5 اسب بخار به راحتی می‌تواند فشار آب مطلوبی را فراهم کند.

پمپ‌هایی با توان یک اسب بخار می‌توانند فشار مورد نیاز برای یک سازه سه طبقه که در هر کدام از طبقه‌ها دو واحد وجود داشته باشد، تامین کنند. حال اگر تعداد طبقات به 4 تا افزایش پیدا کند؛ بهتر است که پمپ‌های جتی که قدرت بیشتری دارند، به کار برده شود.

در صورتی‌که برای مجتمع‌های مسکونی باید تجهیزاتی با توان بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. اغلب پمپ‌هایی که توان 2.5 تا 3 اسب بخار دارند، در این ساختمان‌ها کار گذاشته می‌شوند. به‌عنوان مثال برای یک مجتمع پنج طبقه که حدود چهارده واحد دارد، پمپ آبی با قدرت دو اسب بخار مناسب است.

  • انتخاب پمپ بر اساس فشار آب در خروجی لوله

از جمله مولفه‌های مهمی که در انتخاب پمپ آب خانگی تاثیر دارد، این است که چه میزان فشار آب در سر لوله مورد نیاز است؟ البته با توجه به این‌که درصد زیادی از ساختمان‌ها مجهز به پکیج هستند، این مسئله نیز باید در تهیه پمپ لحاظ شود. مثلا برای واحدی که در طبقه سوم قرار گرفته و از طرفی پکیج نیز دارد، پمپی که بتواند در ارتفاع 29 متری فشار مطلوب را فراهم کند، توصیه می‌شود.

  • خرید پمپ مناسب با توجه به نمودار هد و دبی

یک راه‌کار دیگر که به شما در تهیه پمپ مناسب کمک می‌کند، این است که دستگاه را از روی نمودارهای هد و دبی برگزینید. نمودارهای مربوطه در کاتالوگ این تجهیزات وجود دارند و با توجه به نوع برند دستگاه متفاوت هستند.

در مواقعی که لوله کشی آپارتمان طوری است که برای هر طبقه یک سیستم لوله کشی مجزا در نظر گرفته شده باشد، خرید پمپ با توجه به نمودار هد و دبی روش مناسبی است. اما اگر طراحی لوله کشی به گونه‌ایست که تمام طبقات سیستم لوله کشی مشترک دارند، توصیه می‌شود که از راه‌کار جمع هد و دبی استفاده کنید.

  • نوع پمپ از نظر تک فاز یا سه فاز بودن

پمپ‌هایی که برای مصارف مختلف طراحی می‌شوند، در دو نوع تک فاز یا سه فاز هستند. دقت داشته باشید که میزان مصرف برق در انواع سه فاز کمتر است و هزینه پرداخت قبوض را کاهش می‌دهد. همچنین پمپ‌های آب با ولتاژ سه فاز دوام بالاتری دارند و دیرتر خراب می‌شوند. البته لازم به ذکر است که برای ساختمان‌های مسکونی اغلب پمپ‌های تک فاز به کار برده می‌شود؛ زیرا با برق شهری سازگاری دارند.

  • قیمت پمپ

عوامل گوناگونی از نوسانات ارز گرفته تا برند پمپ خانگی، بر روی قیمت آن تاثیر دارند. ممکن است که اصرار داشته باشید یک برند خارجی را تهیه کنید، اما در داخل کشور نمونه‌ای تولید شده باشد که نه تنها از نظر کیفیت و طول عمر با پمپ‌های خارجی برابری می‌کند، بلکه قیمت به مراتب ارزان‌تری نیز داشته باشد.

البته برای این‌که بعدا از خرید خود پشیمان نشوید، تنها قیمت پایین را ملاک انتخاب پمپ آب خانگی قرار ندهید، زیرا ممکن است که محصول مورد نظر کارایی مطلوبی نداشته باشد و خیلی زود خراب شود. برخی از پمپ‌های ارزان و بی‌کیفیت نیز به سیستم آبرسانی ساختمان صدمه وارد کرده و هزینه زیادی را روی دستتان می‌گذارند.

  • خدمات پس از فروش

پمپ آب خانگی نیز مانند سایر وسایل ممکن است که دچار آسیب شود. پس سعی کنید که خرید خود را از مراکزی انجام دهید که خدمات پس از فروش و گارانتی را هم ارائه می‌دهند. این مزیت باعث می‌شود که در صورت بروز اختلال در عملکرد پمپ بتوانید از این خدمات بهره برده و دستگاه خود را در اسرع وقت و بدون هزینه تعمیر کنید.

پمپ‌هایی که توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شوند، معمولا دارای خدمات پس از فروش هستند؛ بنابراین بهترین گزینه محسوب می‌شوند. در ایران بسیاری از برندهای معتبر وجود دارند که محصولات تولیدی آن‌ها در سطح کیفی بالا قرار دارند و از طرف دیگر دارای گارانتی نیز هستند.

چطور می‌توانید عمر مفید پمپ آب خانگی را افزایش دهید؟

پس از انتخاب پمپ آب خانگی مناسب تلاش کنید که دوام و طول عمر آن را تا جای ممکن بالا ببرید، تا مجبور نشوید برای خرید تجهیزات جدید هزینه نمایید. در درجه اول باید نصب آن را به عهده یک تکنسین مجرب بگذارید، تا راندمان دستگاه به طور قابل توجهی افزایش یابد. سرویس دوره‌ای تجهیزات و روغن کاری نیز در ماندگاری و دوام پمپ آب خانگی تاثیر غیر قابل انکاری دارند.

عامل مهمی که از خراب شدن دستگاه پیشگیری می‌کند این است که هیچ گاه اجازه ندهید که پمپ بدون آب روشن بماند. در صورتی‌که آب به دستگاه نرسد، دچار سوختگی شده و از عمر مفید آن کاسته می‌شود.

نتیجه‌گیری

کاربران برای انتخاب پمپ همواره دو گزینه پیش‌رو دارند، یکی انتخاب پمپ آب خانگی ارزان و دیگری برگزیدن تجهیزات باکیفیت و البته گران‌تر. به دلیل شرایط اقتصادی موجود در کشور اکثر افراد به سراغ گزینه اول می‌روند. اما توصیه می‌شود که هیچ گاه کیفیت را فدای قیمت نکنید؛ زیرا پمپ‌های نامرغوب و ارزان ممکن است که شما را برای تامین فشار آب با چالش مواجه کنند.

در این مقاله تلاش کردیم که شما را با نحوه انتخاب پمپ آب مناسب آشنا کنیم. در صورت نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس گرفته و مشاوره حرفه‌ای را در زمینه انتخاب پمپ مناسب اخذ نمایید.

 

هیچ داده ای یافت نشد
منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.