بر کسی پوشیده نیست که کم آبی و محدودیت‌های ناشی از آن در سال‌های اخیر بسیار همه‌گیر و گسترده‌تر شده و با وجود این، همچنان ساخت و ساز‌ها و احداث ساختمان‌های مرتفع در دستور کار دست اندرکاران آن‌ها یا توسعه‌گران قرار گرفته‌ است. جمیع این موضوعات باعث شده‌اند تا فشار آب شهری در منازل به خصوص در مناطق پرجمعیت و کم آب، کاهش پیدا کند. از سوی دیگر، در مدار شهری دیگر شاهد آبرسانی یکنواخت و یکسان نیستیم، در واقع همه مناطق به یک اندازه از آب سالم و فشار یکنواخت بهره نمی‌برند و این عوامل باعث می‌شوند تا فشار آب، دیگر جوابگوی نیاز مصرف کنندگان نباشد. اینجا است که ضرورت استفاده از پمپ به جهت حل مشکل افت فشار آب مصرفی ساختمان‌ها افزایش پیدا کرده و افراد ساکن در این مناطق درصدد رفع آن برمی‌آیند. همانطور که می‌دانید، پمپ‌ها، شامل مدل‌ها، برند‌ها، انواع و اقسام گوناگونی هستند که پمپ‌ آب بشقابی یکی از پرکاربردترین و کارآمدترین آن‌ها به منظور استفاده در شبکه آبرسانی ساختمان‌ها به حساب می‌آیند. در این مبحث قصد داریم در ادامه، مشخصات فنی، نحوه کارکرد و همچنین مزایای این نوع پمپ‌ها را بررسی کنید.

پمپ آب بشقابی چیست؟

چنان‌که در بالا گفته شد، پمپ‌های آب خود به انواع و مدل‌های گوناگونی دسته بندی می‌شوند که مطابق با نیاز و شرایط، از هر کدام از آن‌ها که ضرورت ایجاب کند، استفاده می‌شود. هدف کلیه پمپ‌های آب، یکسان و مشخص است. آن‌ها نقشی مهم‌تر از انتقال سیالات را بر عهده ندارند. استفاده از پمپ آب بشقابی در ساختمان‌ها در شرایطی که فشار آب بسیار پایین است، می‌تواند کمک زیادی به امر آبرسانی کرده و این خلاء را جبران نماید.

پمپ آب بشقابی در حقیقت یک وسیله با سازوکار مکانیکی است که وظیفه انتقال سیال (که معمولا آب آشامیدنی است) را بر عهده دارد. در پمپ آب بشقابی شیوه انتقال آب بگونه‌ای است که ابتدا یک انرژی چرخشی توسط یک یا چند روتور یا پروانه در حال چرخش ایجاد شده و سپس سیال با ورود به داخل آن، با فشار بالا به بیرون پمپاژ می‌شود. از آنجایی که هد و دبی مناسب از خصوصیات بارز پمپ آب بشقابی به حساب می‌آید، بنابراین می‌توان آن را بهترین گزینه در میان پمپ‌ها به جهت استفاده در منازل و مصارف خانگی برشمرد. پمپ آب بشقابی به‌طورکلی در دسته پمپ‌های آب خانگی قرار می‌گیرد.

جنس بدنه و پروانه پمپ آب بشقابی عمدتا از آلیاژهای برنج، چدن یا استیل ضد زنگ است که این به دستگاه عمر بالایی می‌بخشد. شکل ظاهری پمپ آب بشقابی از روبرو پهن و هندسه دایره‌ای شکلی دارد که آب پس از ورود به این محفظه دایره‌ای شکل و با استفاده از نیروی چرخشی روتور یا پروانه، به حرکت در‌آمده و در نهایت، از قسمت خروجی با سرعت و فشار بالایی خارج می‌شود. آبدهی پمپ‌های آب بشقابی نسبت به پمپ‌های جتی بسیار بالاتر است. پمپ آب بشقابی عمدتا در ساختمان‌های با تعداد واحد بالا اما با ارتفاع کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقیقا برعکس پمپ‌‌های آب جتی که برای ساختمان‌های مرتفع استفاده می‌شوند.

پمپ آب بشقابی

پمپ آب

مشخصات فنی پمپ بشقابی

پمپ آب بشقابی یک پمپ گریز از مرکز است که عمدتا از آن به منظور انتقال سیالات با گرانروی بالا استفاده می‌شود. این بدان معنا است که پمپ بشقابی از توان بالایی برای انتقال سیالات با گرانروی بالا برخوردار نیست.

مهم‌ترین قطعه این پمپ، پروانه آن است که از چند پره و منافذ منحنی تشکیل شده است. این پروانه در بین دو دیسک مدور قرار گرفته و حرکت می‌کند. سرعت تقریبی این پروانه در حدود 3000 دور در دقیقه است که نیروی محرکه خود را از یک موتور الکتریکی و از طریق یک شافت فلزی تامین می‌کند. هرگاه پروانه به چرخش درآمد، سیال مورد نظر وارد منافذ پروانه شده و پس از آنکه فشار لازم برای پرتاب را از لبه‌های آن دریافت نمود، به سمت دهانه دهش هدایت می‌شود.

به طور معمول در پمپ‌های بشقابی، یک یا دو پروانه که از نوع بسته هستند، موجود است. پروانه‌های از نوع بسته، هم از آبدهی پایین‌تری برخوردارند و هم ارتفاع آب بیشتری را نسبت به سایر مدل‌ها تولید می‌کنند. الکتروموتور به کار رفته در پمپ آب بشقابی از هر دو نوع تک فاز و سه فاز است که در هر دقیقه به طور متوسط 3000 دور می‌چرخد. به عنوان یک نکته باید یادآور شد که از حیث تولید صدا، همه پمپ‌های آبرسانی این ویژگی را دارند اما صدای تولید شده در مدل‌های بشقابی به نسبت پمپ جتی و خورشیدی کمتر است.

کاربرد پمپ بشقابی

آبرسانی ساختمان‌های مسکونی، تجاری، آموزشی و نیز آبیاری مزارع کشاورزی و موارد صنعتی از کارکردهای عمده پمپ سانتریفیوژ بشقابی هستند. استفاده عمده از پمپ‌ آب بشقابی به مصارف خانگی و ساختمان‌ها محدود می‌شود چرا که اینگونه پمپ‌ها در شبکه آبرسانی مراکز اینچنینی از قدرت آبرسانی بیشتر و توزیع یکنواخت‌تر سیال برخوردارند و به همین منظور، به آن‌ها پمپ آب بشقابی خانگی نیز می‌گویند. پمپ آب بشقابی برعکس پمپ آب جتی امکان پمپاژ مخلوط آب و هوا را ندارد و از دبی و آبدهی پایین‌تری نسبت به آن‌ها برخوردارند.

پمپ آب بشقابی

پمپ آب خانگی

انواع پمپ آب بشقابی

پمپ‌های آب مورد طراحی و تولید شده در صنعت به‌طورکلی به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • پمپ آب جا به جایی مثبت
  • پمپ آب با سازوکار سانتریفیوژی (گریز از مرکز)

این دو پمپ عمدتا در نوع سیال قابل جا به جایی دارای تفاوت‌هایی هستند که معمولا برای انتقال سیالات با ویسکوزیته پایین‌تر، از پمپ‌های سانتریفیوژ استفاده می‌شود. پمپ آب بشقابی به‌طورکلی قابلیت انتقال مایعاتی چون آب، روغن‌ها، ارگانیسم‌ها، حلال‌ها، اسیدها و غیره را دارد که می‌توان از آن به‌طور رایج و گسترده در صنایع کشاورزی و خانگی استفاده کرد. این نوع پمپ‌ها در سراسر دنیا توسط برندهای مطرح و خوش‌نامی نظیر ابارا، پنتاکس، لئو، استریم و غیره تولید می‌شوند که کیفیت و استاندارد در محصولات آن‌ها حرف اول را می‌زند.

از حیث در دسترس بودن و موجود بودن در بازار می‌توان به پمپ‌های آب بشقابی اشاره کرد که به دلیل برخورداری از طراحی ساده و نگهداری بسیار آسان، پر مصرف و محبوب مصرف کنندگان هستند. آن‌ها همچنین از قیمت به نسبت مناسب‌تری در برابر دیگر پمپ‌های موجود در بازار برخوردارند و از آنجایی که کارکرد آن‌ها متنوع است و قدرت آن‌ها برای مصارف عمده خانگی و ساختمانی به خوبی کفایت می‌کند، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسند.

مزایای پمپ بشقابی

عمل مکش و انتقال سیال در پمپ آب بشقابی از طریق انتقال انرژی جنبشی یک یا چند روتور در حال چرخش که پروانه نام دارند، اتفاق می‌افتد. روتورهای نام برده، باعث بالا بردن سرعت و فشار مایع انتقالی می‌شوند و هدایت آن‌ها را به سمت خروجی انجام می‌دهند. از آنجایی که پمپ آب بشقابی از طراحی ساده و جمع و جوری برخوردار است از این ورو در بازار به راحتی قابل یافت و در دسترس است. همچنین این امر موجب شده تا نگهداری از آن‌ها را راحت‌تر کند. اگر به دنبال یک راه حل ساده به منظور افزایش فشار آب در خانه یا در مواردی که به پمپاژ مقدار زیادی مایعات با ویسکوزیته پایین نظیر آب، مواد شیمیایی و روغن‌های سبک‌، حلال‌ها و غیره است هستید، بهترین گزینه‌ای که پیش روی شما قرار دارد استفاده از پمپ آب‌های بشقابی است که بسیار با صرفه،‌ ارزان قیمت و با راندمان بالای کاری هستند.

پمپ آب بشقابی

قیمت و خرید پمپ آب

محدودیت‌های پمپ آب بشقابی سانتریفیوژ

سرعت بالا و چرخش ثابت پروانه پمپ آب بشقابی یا گریز از مرکز باعث شده تا عملکرد این نوع پمپ‌ها کارآمد جلوه داده شود. هرگاه گرانروی مایعات افزایش یابند، ناکارآمدی پمپ‌های آب بشقابی نیز بیشتر جلوه خواهد کرد و دیگر راندمان کار را مثل سابق در حد مطلوب نگه نمی‌دارند.

این بدان معنا است که با بالا رفتن گرانروی مایعات، مقاومت درون پمپ (بین پروانه و سیال) بیشتر شده و نتیجتا برای آنکه جریان مورد نظر حفظ شود، به موتور پمپ فشار بیشتری وارد آورده شده و از راندمان آن می‌کاهد. طبق یک قاعده کلی باید بدانید که از پمپ‌های سانتریفیوژ برای مواردی که به فشار کمتری در شبکه نیاز است و ظرفیت جابجایی می‌بایست بالا باشد، استفاده می‌کنیم. ویسکوزیته مایعات از مقدار 0.1 تا 200CP نباید تجاوز کند.

استفاده از پمپ آب بشقابی به منظور انتقال روغن‌های با گرانروی بالا، نتیجه‌ای جز سایش بیش از حد و تولید گرمای بالا نخواهد داشت که این‌ها به نوبه خود سبب آسیب و شکستگی‌های زودرس در قطعات پمپ، بخصوص پروانه می‌شوند. در این موارد می‌توان از پمپ‌های جابجایی مثبت استفاده نمود چرا که عملکرد آن‌ها در سرعت‌های بالا، بسیار پایین است در نتیجه مشکلات و خرابی‌های یاد شده را به همراه نخواهند داشت.

بالا بودن سرعت چرخش پروانه پمپ آب بشقابی نیز می‌تواند در فرآیندهای جداسازی آسیب زا باشد. به عنوان مثال اگر قصد بر فرآیند جداسازی باشد، یعنی جداسازی امولسیون، مایع یا مایعات بیولوژیکی، و پمپی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد نسبت به این فرآیند حساسیت داشته باشد، قطعا در کوتاه مدت آسیب خواهد دید. در این مواقع بهتر است از پمپ جابجایی مثبت به دلیل سرعت پایین‌تری که دارد استفاده شود.

یکی دیگر از محدودیت‌های پمپ سانتریفیوژ این است که برخلاف پمپ جابجایی مثبت، در هنگام خشک بودن از توانایی مکش کردن برخوردار نیست. این بدان معنا است که قبل از هر کاری می‌بایست ابتدا درون محفظه پمپ را توسط مایع پمپاژ شده پر کرد. از این رو توصیه می‌شود تا در مواردی که جریان عرضه شده به صورت متناوب است از بکارگیری هرگونه پمپ سانتریفیوژ خودداری کرد.

افزون بر این، جریان پمپ بسته به فشار ورودی است. یعنی اگر چنانچه جریان ورودی دارای یک فشار متغیر باشد، پمپ نیز یک جریان متغیر تولید می‌کند. پمپ جابجایی مثبت اما در برابر فشارهای متغیر عملکردی یکنواخت دارد و خروجی را ثابت نگه خواهد داشت. از این رو بهتر است از پمپ آب بشقابی (نوع جابجایی مثبت) در برنامه‌هایی که نیازمند دقت بالا هستند استفاده کرد.

زمانی می‌توان به کارایی این پمپ پی برد که قصد داشته باشیم مایعات با ویسکوزیته بالا را انتقال دهیم. قابلیت جالب این پمپ‌ها در این است که هر چقدر میزان ویسکوزیته افزایش یابد (حداکثر 200 CP)، کارایی پمپ نیز بیشتر و بهتر خواهد شد. زمانی که فشار تغییر می‌کند، قدرت تحمل جریان نیز تغییر خواهد کرد و در نتیجه به تغییر پمپاژ جریان آب خروجی منجر می‌شود. هرگاه فشار بالاتر از حد معمول یا کمتر از حد تعیین شده باشد، کارایی پمپ تقلیل می‌یابد. اما به‌طورکلی باید گفت که هر چقدر فشار بیشتر شود، کارایی پمپ نیز افزایش خواهد یافت (البته تا یک مقدار مشخص).

آیا واقعاً می‌توان پمپ بشقابی را کم صدا دانست؟

همین ابتدا بهتر است بدانید که استفاده از اصطلاح بی صدا توسط فروشندگان یا سازندگان، صرفا یک تبلیغ برای جذب مشتری و بازار گرمی است. کلیه پمپ‌های آب موجود در بازار صدا تولید می‌کنند اما ممکن است میزان صدای آن‌ها متفاوت باشد. با این حال باید گفت که میزان صدای پمپ آب بشقابی نسبت به سایر پمپ‌های موجود در بازار به میزان قابل توجهی کمتر است.

برند‌های مختلف پمپ بشقابی

پمپ‌های بشقابی در سراسر جهان به تعداد بالا و توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند. شرکت پنتاکس ایتالیا به تازگی در محصولات خود، پمپ بشقابی سری CM را اضافه کرده که حداکثر فشار کاری آن‌ها مثلا به‌طور خاص در مدل‌های CM45-100 شش بار است. این فشار کاری حداکثر در سایر مدل‌های سری CM به 8 بار نیز می‌رسد. جنس آلیاژ پروانه این نوع پمپ از برنج یا نوریل است و همچنین بدنه آن از چدن ساخته شده است. به لحاظ میزان فاز ورودی می‌توان این نوع پمپ‌ها را به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم کرد که در بازار قابل تهیه هستند.

برند دیگری که به تولید پمپ‌های بشقابی در جهان مشغول است، داب نام دارد. به‌طورکلی، پمپ‌های بشقابی برند داب در سری k12 الی k50 تولید می‌شوند و می‌توان از آن‌ها به منظور استفاده در مکان‌های تجاری، مسکونی یا حتی صنعتی بهره گرفت. فشار کاری حداکثر در این پمپ‌ها از 6 بار تجاوز نمی‌کند و جنس پروانه آن‌ها از نوع تکنوپلیمر است. دمای قابل قبولی که می‌توان این پمپ‌ها را در آن نگهداری کرده و مورد استفاده قرار داد، چیزی بین 10- الی 50 درجه سانتی‌گراد است.

سری CEA در برند لوارا شامل کلیه مدل‌های پمپ آب بشقابی این کمپانی است. یکی از این مدل‌ها 80/5 است که فشار کاری حداکثر 8 بار را می‌تواند تحمل کند و جنس پروانه و بدنه آن از استیل ضد زنگ است. از موارد استفاده این پمپ می‌توان به مصارف خانگی، تغذیه بویلر و حتی صنایع غذایی نیز اشاره کرد.

در نهایت به برند ابارا می‌رسیم که سری‌های CMB و CMA آن شامل پمپ‌های بشقابی هستند. موارد استفاده این پمپ‌ها به‌طورکلی در سیالات غیر خورنده نظیر مصارف خانگی و صنعتی است که نیاز به افزایش فشار در شبکه آبرسانی است. پمپ‌های بشقابی برند ابارا در فشار کاری 6 و 8 بار (بسته به مدل انتخابی) قابل تهیه هستند. جنس پروانه این پمپ‌ها از فولاد ضد زنگ و بدنه آن‌ها از جنس چدن است.

پمپ آب بشقابی

پمپ آب بشقابی

تفاوت پمپ بشقابی با پمپ دو پروانه

شاید بتوان گفت که این دو پمپ از لحاظ ظاهری با هم هیچ تفاوتی ندارند و کاملا شبیه یکدیگر هستند اما در حقیقت داخل دستگاه است که تفاوت را بین آن‌ها ایجاد می‌کند. همانگونه که از اسم آن‌ها بر می‌آید، در پمپ بشقابی تنها یک پروانه بکار رفته، در حالی که تعداد پروانه‌ها در نوع دو پروانه دقیقا دو عدد است که این یک مزیت به حساب می‌آید چرا که میزان آبدهی را بالاتر می‌برد. برای آنکه بخواهید میان این دو پمپ یکی را انتخاب کنید لازم است دقیقا به عواملی همچون تعداد طبقات و خود ساختمان و کاربری غالب آن توجه کنید.

راهنمای خرید پمپ بشقابی

اگر بسیاری از خریداران از کلیه مزایا و معایب این پمپ‌ها اطلاع پیدا کنند، آنگاه می‌بینیم که تمایل بیشتری نسبت به خرید پمپ بشقابی برای ساختمان، آپارتمان و یا کارگاه خود نشان می‌دهند. با این حال باز هم توصیه می‌شود به برخی نکات مهم آن‌ها پیش از خرید توجه داشته باشند و از ویژگی‌های پمپ‌های آب به‌طور کامل اطلاع کسب کنند. اگر تا این بخش از مقاله همچنان نسبت به خرید پمپ آب بشقابی مصمم هستید پیشنهاد می‌کنیم راهنمای خرید این پمپ‌ها را به دقت مطالعه نموده و در هنگام خرید با خیالی کاملا راحت و آسوده اقدام کنید.

  • توجه به عامل هد و ارتفاع ساختمان در هنگام خرید پمپ بشقابی

نگاه داشتن به هد پمپ و ارتفاع مجتمع مسکونی، یکی از مهم‌ترین و کانونی‌ترین نکات پیش از خرید پمپ آب‌رسانی بشقابی است. در واقع هد پمپ یعنی حداکثر میزان ارتفاعی که یک سیستم آب‌رسانی می‌تواند آب را با فشار بالا تا آن نقطه هدایت کند. چنانچه می‌خواهید برای سیستم آب‌رسانی یک آپارتمان یا مجتمع چند طبقه با ارتفاع زیاد، پمپ آب خریداری کنید بهتر است سراغ مدل‌هایی بروید که هد پمپ و فشار بالایی دارند.

در ساختمان‌های کم ارتفاع، خانه‌های حیاط‌دار و تک واحدی و یا ویلا‌ها می‌توانید با صرف هزینه‌ای کمتر، یک پمپ آب بشقابی با فشار کمتر خریداری کنید. در حقیقت، شما می‌بایست هر 10 متر ارتفاع را معادل 1 بار در نظر بگیرید. مثلا بالاترین شیر آب موجود در ساختمان یا مجتمع مورد نظر شما، 60 متر از سطح زمین فاصله دارد. به عبارتی شما می‌بایست یک پمپ آب بشقابی با بار 6 را انتخاب کنید که توانایی آب‌رسانی به آن ارتفاع را داشته باشد.

در صورتی که قصد دارید برای ویلا یا مجتمع مسکونی خود یک پمپ آب بشقابی خریداری کنید توصیه می‌کنیم ابتدا نوع ساختمان خود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که برای یک واحد ویلایی یک طبقه، حداقل هد مورد نیاز شما چیزی معادل 15 تا 20 متر است.

  • میزان آب‌دهی و یا دبی پمپ آب بشقابی

به میزان آبی که در هر واحد زمان از دهانه خروجی پمپ خارج می‌شود را دبی می‌نامیم. برای محاسبه میزان دبی و آبدهی کل ساختمان و انتخاب پمپ آب بر اساس آن لازم است ابتدا کلیه شیرهای آب موجود در ساختمان را مورد ارزیابی قرار داده و این میزان را از طریق عددی محاسبه نمایید. مثلا در این مورد می‌توانید در نظر بگیرید که هر یک واحد آب آپارتمانی معادل یک شیر باز شده در یک واحد زمان است.

این یعنی آنکه ممکن است که دبی هر شیر آب معادل 10 لیتر در دقیقه باشد. در این شرایط اگر شخصی قصد داشته باشد برای یک مجتمع 4 واحدی، پمپ آب بشقابی تهیه کند می‌بایست با ضرب نمودن عدد فوق در تعداد کل واحدها، یک پمپ با دبی یا میزان آبدهی حدود 50 لیتر در دقیقه را انتخاب کند.

  • در نظر گرفتن میزان سر و صدای تولید شده توسط پمپ آب

تجربه نشان داده افرادی که خرید پمپ آب بشقابی را در نظر دارند، معمولا بیشترین عاملی که توجه آن‌ها را هنگام خرید جلب می‌کند، میزان سر و صدای تولید شده توسط این پمپ‌ها است. اگر بخواهیم طبق یک قاعده کلی صحبت کنیم باید بیان کنیم که هیچ پمپی در بازار وجود ندارد که بدون سر و صدا باشد. با این حال می‌توان ادعا کرد که در میان انواع پمپ‌های آب خانگی، پمپ بشقابی سر و صدای کمتری تولید می‌کند و از این حیث می‌توان آن را بسیار مناسب برای مصارف خانگی دانست.

اگر سر و صدای حاصل از فعالیت پمپ بر روی آرامش شما تاثیر می‌گذارد بهتر است پمپ آب بشقابی را خریداری کنید. در حالت کلی و در صورت انتخاب پمپ آب بشقابی به منظور در امان ماندن از سر و صدای زیاد، توصیه می‌شود پمپ آب بشقابی با پروانه‌های برنجی را در لیست خرید خود قرار دهید.

  • توجه به عامل کیفیت پمپ آب بشقابی در هنگام خرید

تنوع در بازار محصولات مربوط به سیتستم‌های آبرسانی همیشه بالا است و پمپ‌های آب موجود در بازار شامل برندهای متنوع و با کیفیتی هستند که پمپ بشقابی شرکت‌های ایرانی نیز در میان آن‌ها به وفور یافت می‌شوند. مسلم است که درجات کیفی این نوع محصولات در بازار مختلف و در سطوح متفاوتی قرار دارد. ضمن اینکه این سطوح کیفی از ارزان قیمت تا گران قیمت طبقه بندی شده‌ و به بازار عرضه می‌شوند.

خرید از وب‌سایت ما می‌تواند این اطمینان را برای شما ایجاد کند که با خیال راحت به خرید خود می‌پردازید و بنابراین دغدغه‌ دیگری در این زمینه نخواهید داشت. پس، لازم است تا پیش از خرید این محصولات از هر فروشگاهی، ابتدا از کیفیت محصول و کارایی آن اطمینان کسب کرده و سپس نسبت به پرداخت مبلغ اقدام کنید.

  • قیمت پمپ بشقابی

قیمت، یک‌ عامل مهم در خرید هر محصولی‌ است که قصد خرید کردن آن را داریم. ادعایی بی اساس است اگر بگوییم مبلغ برای ما اهمیتی ندارد. بنابراین پیش از انتخاب و خرید مدل دلخواه‌مان از میان محصولات پمپ بشقابی، می‌بایست به آن توجه کنیم. اما قیمت پمپ آب بشقابی خود به چند عامل دیگر وابسته است. مثلا، شرکت تولید کننده این محصول یا برند آن بسیار اثرگذار در قیمت به شمار می‌رود.

ویژگی‌های کیفی در محصولات ساخته توسط هر کدام از شرکت‌های تولید کننده متفاوت هستند و بنابراین ممکن از استانداردهای متفاوتی نیز استفاده کنند. در این خصوص هم باید گفت که نوع استاندارد، ویژگی و کیفیت سازنده بر روی قیمت نهایی محصولاتی نظیر پمپ آب بشقابی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

پمپ‌های بشقابی متناسب با ظرفیت مورد نیاز هر ساختمان که این ظرفیت خود نیز از عواملی مانند تعداد طبقات، واحدها یا حتی ارتفاع ساختمان و تعداد حمام‌ها تبعیت می‌کند، طراحی و ساخته شده و به بازار عرضه می‌گردند. این عوامل بر روی میزان آبدهی و دبی پمپ مورد نظر تاثیر گذاشته و در نتیجه موجب اختلاف قیمت در مدل‌های این محصولات می‌شود.

پمپ آب بشقابی

 نتیجه گیری

در این مقاله به‌طور کامل ابتدا در مورد پمپ آب بشقابی و سازوکار کلی آن بحث شد. سپس در مورد مشخصات فنی پمپ آب بشقابی، کارکردها و موارد استفاده آن، انواع پمپ آب بشقابی و مزایای آن، محدودیت‌های پمپ آب بشقابی سانتریفیوژ و همچنین به بررسی میزان سر و صدای پمپ بشقابی پرداخته شد. گفتیم که پمپ بشقابی شامل برند‌های مختلفی در بازار است و به تفاوت میان پمپ بشقابی با پمپ دو پروانه پرداختیم.

در پایان نیز به منظور تجربه یک خرید معقولانه و مطمئن، راهنمای خرید پمپ بشقابی را مرور کردیم که خود این راهنما شامل چند عامل مهم از جمله «در نظر گرفتن هد پمپ بشقابی و ارتفاع ساختمان»، «میزان آب‌دهی و یا دبی پمپ بشقابی»، «توجه به میزان سر و صدای پمپ آب»، «در نظر گرفتن کیفیت پمپ آب بشقابی در هنگام خرید» و «قیمت پمپ بشقابی» نیز می‌باشد.

به‌طورکلی گفتیم که در پمپ آب بشقابی، سیال از طریق انرژی جنبشی به وجود آمده از طریق چرخش یک یا چند روتور یا پروانه، به حرکت درآمده و با فشار مورد نظر به سمت دهانه خروجی هدایت می‌شود. روتورها در واقع افزایش دهنده فشار مایع در محفظه هستند و این پس از این کار، سیال پر فشار را از طریق دهانه خروجی وارد سیستم آبرسانی کرده و عمل مکش را اینگونه انجام می‌دهند. پمپ آب بشقابی از آن جهت که از طراحی بسیار ساده بهره‌مند است، به راحتی در دسترس قرار داشته و می‌توان در مواقع خرابی، آن را به آسانی سرویس و تعمیر کرد. اگر به دنبال راه حلی ارزان، ساده و آسان به منظور افزایش فشار آب در خانه خود می‌گردید یا نیاز دارید که مقدار زیادی مایعات را با ویسکوزیته پایین نظیر آب، مواد شیمیایی، روغن‌های سبک، حلال‌ها و غیره پمپاژ و انتقال دهید، بهترین گزینه برای شما پمپ آب بشقابی است.

چنانچه به دنبال یک فروشگاه اینترنتی مطمئن و نمایندگی رسمی عرضه و فروش انواع پمپ آب، الکتروموتور و دیگر تجهیزات صنعتی از برندهای معتبر داخلی و خارجی می‌گردید می‌توانید به ما اعتماد کنید و پیش از خرید، از خدمات مشاوره‌ای تخصصی ما در امور خرید بهره ببرید. کالاهای ما با گارانتی اصل و معتبر و با قیمت مناسب در اسرع وقت برای شما مشتریان گرامی ارسال خواهند شد. محصولات ما در تنوع کیفیتی و گوناگونی قیمت‌ مطابق با مشخصات فنی مورد انتظار شما قابل تهیه هستند. شما می‌توانید به منظور اطلاع از قیمت‌ پمپ آب بشقابی مورد نظر خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.